Nostalgia Sangat Dengan Gula-Gula Nie Zaman Aku Kecik-Kecik Dulu (PART 1)

Polis Senteri One Two jaga Polis mati pencuri jaga. Ram-ram pisang, pisang masak layu, jatuh dalam lubang sambar bapak Yu. Tepuk amai-amai belalang kupu-kupu tepuk bagi pandai emak upah susu. Masih kah kau ingat dengan lagu-lagu permainan ni semua? Ke korang tak pernah nyanyipun lagu-lagu macam nie time korang kecik-kecik dulu? Nampak nawww kebandaranya di situ! =D

Perghh!!! Kalau zaman kecik-kecik dulu, buat lah apa pun korang nak buat. Tak ada sapa pun boleh halang. Nak main batu seremban bawah rumah ke? Nak gelak kuat-kuat sampai terkentut ke? Nak lari laju-aju atas rumah ke? Buatlah kan. Zaman tu tak ada langsung nak pikir pasal masalah. Happy je memanjang time tu. 

Kalau kanak-kanak dengan gula-gula pulak? Memang ah tak dapat nak dipisahkan! Kalau pergi kedai runcit dengan ayah ke, mak ke zaman tu, memang menangis tahap gaban la nak beli gula-gula kan? Kalau tak dapat? Mau menggelepur kat dalam kedai runcit tu. Maunya mak ayah pening kepala nak layan kerenah, nak-nak jenis yang tak makan saman, lagi peninglah mak dengan ayah nak handle! Muehehehe

Zaman aku kecik-kecik dulu, gula-gula kat bawah ni memang famous-amous time tu. Kau pergi jelah kedai runcit Ah Seng ke? Kedai Runcit Pak Leman Lebai ke? Ataupun kedai runcit Muthu Sami Anak Lelaki Raja Kapoor sekalipun, mesti wajib punya jumpa gula-gula kat bawah ni aku rasa. =D




1. Gula-gula susu


Memang familar sangat ah dengan gula-gula susu ni time aku kecik-kecik dulu.  Korang bayangkan, sepuluh sen time tu boleh dapat 4 bijik gula-gula ni? Memang riang ria di hari raya la kan 4 bijik sepuluh sen? Dah la sedap, murah pulak tu. Tak ke bahagia namanya tu? Muahahaha 




2. Gula-gula cap udang


Yang nipun aku suka beli jugak masa aku kecik-kecik dulu. Gula-gula ni aku rasa paling unik kot. Mana tak uniknya? Benda alah plastik lutsinar yang warna putih tu boleh makan ok! Yang tak tahan lagi tu, aku beli gula-gula ni banyak-banyak, semata-mata nak makan plastik lutsinar yang warna putih tu je. Nampak tak kegonjengan dan kebebalan aku masa tu? Kahkahkah.




3. Gula-gula bentuk bulat-bulat macam coin


Gula bentuk bulat-bulat macam coin. Kalau korang aku tak tahu lah korang panggil apa dengan benda ni kan? Yang ni rasa dia ada macam asam-asam sikit. Selalu ah aku berlari berkejaran pergi beli gula-gula ni kat kedai Pak Leman Lebai time tu. Kan lepas balik sekolah tu nak pergi main polis senteri one two jaga dengan kawan-kawan, benda alah gula-gula bentuk coin ni haruslah menjadi bekalan di kala kelaparan masa tu kan? Sengal tak aku? Kehkehkehkeh =D




4. Gula-gula batang empat segi


Satu-satunya gula-gula yang aku tak suka zaman aku kecik-kecik dulu! Mana taknya, design beliau(gula-gula batang empat segi) memanglah cantik kalau tengok dari segi luaranya. Bila nak makan je, ambik kau! Mau tercabut gigi susu yang baru nak tumbuh tu! Dia punya gula-gula memang keras & liat tahap nak meninggal! Memang hazabedul sangatlah aku nak makan. Kalau opah-opah makan, aku rasa mau jugak terpelanting gigi palsu diorang kan? Poliden tak poliden. Memang terpelanting jugak ah gigi palsu opah-opah tersebut kalau meroyan jugak nak cuba makan benda alah gula-gula batang empat segi tersebut ok! Muahahaha =D


Macam malas pulak nak taip panjang-panjang. Dah lah, stop kat sini jelah. Kalau rajin nanti aku buat yang PART 2 pulak. Kalau rajin lah. Assignment bertong-tong lagi tak siap tu. Oh! Apakan daya, aku hanyalah seorang student yang menurut kata! Perghh!!! Ayat sembilu siot! Muehehehe =D


"Makan kuih bauhulu cicah dengan air kopi
Kalau rajin aku up entry lagi"


Sekian, terima kasut!


BYE

2 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...